Osłona przeciwsłoneczna na obiektyw – czym jest? Jaką wybrać?

| 0 Komentarzy
Osłona przeciwsłoneczna na obiektyw to niezbędnik fotografa – blokuje nadmiar światła i chroni optykę aparatu.

Czym jest osłona przeciwsłoneczna na obiektyw?

Osłona przeciwsłoneczna na obiektyw to akcesorium, które jest ważnym elementem wyposażenia aparatu fotograficznego. Pełni co najmniej pięć funkcji: chroni soczewkę przed zabrudzeniami i uszkodzeniami, redukuje odblaski promieni słonecznych padających pod różnymi kątami, blokuje niepożądane refleksy świetlne dostające się do wnętrza aparatu, wzmacnia kontrast fotografowanego obiektu i poprawia działanie autofokusa.

Osłona na obiektyw najczęściej wchodzi w skład domyślnego zestawu fotograficznego. Prawdopodobnie producent dostarczy Ci ją wraz z korpusem i kompletem obiektywów kitowych (podstawowych) do Twojej lustrzanki lub bezlusterkowca. Czasami dołączona jest również do aparatów kompaktowych. Jej moc ujawnia się szczególnie w czasie zdjęć w ostrym, naturalnym świetle lub podczas niekorzystnych warunków atmosferycznych – na śniegu, na plaży, w intensywnym słońcu. Nakładka przeciwsłoneczna do obiektywu w rękach niedoświadczonego adepta fotografii stanowi widok dość rzadki.

Początkujący użytkownicy nie umieją świadomie wykorzystać drzemiącego w niej potencjału, bo często nie wiedzą, w jaki sposób działa ten kawałek tworzywa zakładany na soczewkę. Profesjonaliści za to korzystają z niego bardzo często, ponieważ nieraz poznali się na jego skuteczności. Gdy zaczniesz robić zdjęcia, sam będziesz zaskoczony funkcjonalnością tego niepozornego gadżetu.

Polecane osłony na obiektyw

Na co zwrócić uwagę przy zakupie osłony przeciwsłonecznej?

Kiedy chcesz kupić osłonę przeciwsłoneczną na obiektyw, zwróć uwagę na jej kształt, długość i materiał, z jakiego została wykonana. Sprawdź także budowę obiektywu podpiętego do korpusu, odczytaj jego średnicę oraz ogniskową. Jeśli nie uwzględnisz wymienionych parametrów może się okazać, że nakładka, którą kupiłeś nie spełni swoich zadań, bo będzie na przykład albo zbyt wąska i zasłoni kawałek kadru, albo za krótka i przepuści zbyt dużo niepożądanego światła.

Z czego może być wykonana osłona przeciwsłoneczna na obiektyw?

Do produkcji osłon na obiektyw stosuje się przeróżne materiały – plastik, gumę, tworzywo kompozytowe lub metal. Zanim wybierzesz egzemplarz dla siebie sprawdź krótki opis każdego z surowców – poznaj ich dobre i złe strony.

Nakładki przeciwsłoneczne z włókna węglowego

Najlepszymi osłonkami na obiektyw są oczywiście te, zrobione z włókna węglowego (kompozyt), które cechuje wytrzymałość i odporność na skrajne warunki atmosferyczne. Przy tym cechuje je lekkość i nie stanowią praktycznie żadnego dodatkowego balastu dla obładowanego sprzętem fotografa. Minusem niewątpliwie jest ich cena, dlatego mogą sobie na nie pozwolić jedynie najzamożniejsi miłośnicy tej dziedziny.

Metalowa osłonka na obiektyw

Metalowe konstrukcje są znacznie twardsze od plastikowych i nakręcane na szkło za pomocą gwintu, dopasowanego do średnicy obiektywu. Taki sposób montowania gwarantuje, że nakładka przeciwsłoneczna nie odpadnie w najmniej oczekiwanym momencie. Z drugiej strony tego typu rozwiązanie ma także pewną wadę – osłonki nie da się szybko zdjąć. Musisz poświęcić sekundę czy dwie, by odkręcić ją od „szkła”, do którego przylega, a w tym czasie może Ci umknąć naprawdę ważne ujęcie.

Osłonka na obiektyw wykonana z plastiku lub gumy

Kupując nakładkę plastikową albo gumową na pewno sporo zaoszczędzisz, bo jest znacznie tańsza niż jej metalowe czy kompozytowe odpowiedniki. Z drugiej strony nie dorównuje im pod względem jakości wykonania i trwałości konstrukcji, dlatego słabiej chroni soczewkę przed uszkodzeniami. Niedroga osłonka przeciwsłoneczna na obiektyw to konstrukcja wygodna w użytkowaniu, a jej montaż jest szybki i bezproblemowy – najczęściej ogranicza się do nasunięcia gadżetu na połączone z nią „szkło”.

Rodzaje nakładek na obiektyw

Krótka, długa, wąska, okrągła, „tulipanowa”, trójfazowa, uniwersalna, a może dedykowana? Jaka nakładka przeciwsłoneczna posłuży Tobie? Żeby wybrać odpowiedni model, poznaj parametry swojego aparatu i właściwości obiektywu zamontowanego do korpusu. Zwróć uwagę czy osłona będzie dobrze współgrać ze „szkłem”, którym fotografujesz. Zauważ, że powinna być używana tylko w określonych warunkach atmosferycznych (na przykład przy dużym słońcu), w przeciwnym wypadku nie spełni dobrze swojej roli.

Nakładki chroniące soczewkę przed uszkodzeniami, zabrudzeniami i niepożądanymi refleksami świetlnymi występują w kilku wariantach. Ich kształty i rozmiary uzależnione są od rodzaju optyki, na którą mają zostać zamontowane. Wybierając odpowiedni egzemplarz dla siebie, możesz zdecydować się na model dedykowany lub uniwersalny. Zaletą pierwszego jest niewątpliwie to, że pasuje dokładnie do określonego obiektywu i doskonale z nim współpracuje. Plusem drugiego – o wiele niższa cena (lecz gorsza jakość wykonania).

Osłony krótkie i długie

Krótka osłona przeciwsłoneczna pasuje do „szkła” szerokokątnego, czyli takiego, który ma krótką ogniskową i szerokie pole widzenia. Dzięki niemu uchwycisz bardzo duży wycinek kadru. Model idealny, gdy fotografujesz panoramę miasta lub pejzaż. Jeśli Twój aparat ma szkło umożliwiające duże przybliżenie, to znaczy, że stosujesz zooma o długiej ogniskowej. Zobaczysz w nim niewielki fragment świata, na przykład detal architektoniczny. Do takich egzemplarzy zastosuj długie nakładki chroniące przed promieniami słonecznymi.

Nakładki okrągłe i „tulipanowe”

Okrągłe nakładki w większości przypadków mają kształt walca lub ściętego stożka. Lepiej sprawdzają się na obiektywach zmiennoogniskowych, czyli takich, które dają opcję przybliżenie fragmentu świata, widzianego w „oczku” aparatu. Osłony przeciwsłoneczne w kształcie „tulipana” są krótsze oraz szersze niż egzemplarze wspomniane wyżej i lepiej działają na szkłach stałoogniskowych lub szerokokątnych, umożliwiających widzenie większego wycinka świata. Nie masz pewności, jaki wybrać kształt osłony przeciwsłonecznej? Sprawdź zachowanie przedniej część obiektywu w momencie ostrzenia. Jeżeli jest ruchoma (wysuwa się albo chowa i kręci), gdy aparat próbuje złapać ostrość – to znak, że posiadasz szkło o zmiennej ogniskowej, mogące przybliżać i oddalać widok. Do niego dobierz długą, okrągłą nakładkę. W przeciwnym razie lepsza będzie krótka, na przykład w kształcie tulipana, czyli nierówno zakończona, z dwoma dłuższymi i dwoma krótszymi ramionami przypominającymi płatki.

Osłony trójfazowe

Na niektóre bardziej zaawansowane osłony na obiektyw Olympus nakładają się trzy ruchome warstwy tworzywa i rozkładają jak lunety. Taka wysuwana konstrukcja to niezwykle wygodny dodatek poprawiający funkcje optyczne szkła zamontowanego do korpusu aparatu fotograficznego. Po zakończonej pracy nie musisz ich odkręcać od obiektywu – wystarczy, że wsuniesz górne części w dolną, która jest najwęższa. Najlepsze efekty osiągniesz, używając tych nakładek do modeli szerokokątnych i z zoomami.

Nakładki regulowane

Liczne grono fotografów, zwłaszcza tych specjalizujących się w sesjach zdjęciowych w plenerze, wykorzystuje osłony przeciwsłoneczne o regulowanych ramionach. Ścianki chroniące soczewkę możesz ustawić pod dowolnym kątem, by uzyskać jak najlepsze efekty optyczne, zmieniając ich nachylenie względem promieni słonecznych. Za pomocą tak sprytnie zaprojektowanych konstrukcji o wiele łatwiej zapanujesz nad niepożądanymi efektami świetlnymi w postaci odbić na wodzie, flar czy innych refleksów świetlnych.

Polecane artykuły
0 ocen
Oceń artykuł i Ty!

Komentarze (0)

Specjalista Morele | 23:05
Cześć!
Jeśli chcesz poznać czasy dostawy dopasowane do Twojej lokalizacji, wprowadź kod pocztowy lub nazwę miejscowości.
Kod pocztowy możesz zmienić klikając w ikonę lokalizacji
Poznaj czas dostawy

Jeśli chcesz poznać czasy dostawy dopasowane do Twojej lokalizacji, wprowadź kod pocztowy rozwijając menu “Więcej”.